Till salu
Vad är du ute efter? Bogserbåt, arbetsbåt, fritidsbåt, bobåt, husbåt eller flytande sommarstuga?
Möjligheterna är många, oavsett om du är själv, har familj, kompisgäng eller förening.
Båten är fungerande.
Senaste varvsbesöket var Augusti 2020 så undertill behövs inget göras på många år.

Tänkt pris: 500 000 kr eller bud. En smidig affär kan ge bättre pris, beroende på vad vi kommer överens om.

Finansiering
En vanlig fråga är om man kan ta ett vanligt bostadslån för att köpa en sådan här båt. Svaret är tyvärr nej. Om man inte har pengar eller annan fastighet att låna på som säkerhet, så återstår privatlån utan säkerhet, även kallat blancolån, liknande de man köper bil, båt eller husbil med, fast med högre ränta än vanliga bostadslån.
Räntan skiljer sig lite mellan olika banker, man brukar kunna se direkt på deras hemsidor vad månadskostnaden blir.

Några exempel på banker:
Resurs bank
Nordea
Swebank
Banknorwegian

Man kan även ta s.k. medlemslån på storbankerna via fackförbunden. Räntan är då lägre än vanliga blancolån men lånebeloppet är istället lägre, vilket kan fungera om man redan har en del av summan.

Ett annat sätt att finansiera båtköpet är att gå ihop några stycken eller starta en förening.

Kontakt
Vid seriöst intresse skickas bilder och annan information.
De som skickar bud utan att se båten kommer troligtvis inte att få svar. Inte heller de som vill snacka skeppsromantik. Det finns forum på nätet för sådant.
Skicka förfrågan

Visning
Vi visar båten på överenskommen tid.
Båten har inget stöldbegärligt ombord men är ändå larmad så du får inte gå ombord på egen hand för det kommer bara att irritera oss. Att gå ombord olovligt kallas egenmäktigt förfarande och den typen av beteende ger ingen förtur till visning.

Om båten:
Byggnadsår: 1915, Eriksbergs mek. verks. i Gbg.
Längd: 16.32 m
Bredd: 4.29 m
Material: stål
Bruttodräktighet: 26
Djupgående: 1.80 m (2.30 mallat)
Höjd med mast: 6.80 m
Motor: Volvo Penta TMD 96B Diesel
Detta är Volvo Pentas första modell av 10-litersmotorn.
Modellen var tillsammans med Scanias tidiga DS11 vanliga motorer även i lastbilar.
Denna motor har uppgraderats med en senare turbo och har enligt tillsynsboken 200 hkr. En dieselmotor i den här storleken kan naturligtvis inte jämföras med en bilmotor som inte alls har samma cylindervolym och dragstyrka.
Backslag: SCG MRF 750, 5:1
Fart: Max 7.3 kn. Marsch: 6 kn
Bränsletankar: ca 6kbm
Hydraulstyrning
Radar, GPS, Ekolod
Elverk, 3-fas, 9 kW
Elverk, 1-fas, 4.5 kW
Omformare 24 V - 230 V, 800 W
Bogserkrok på bana, med manuell utlösare
Capstan på fördäck och spel midskepps
Luftkompressor 1.5 hk, 230V
Luftkompressor driven av huvudmaskin
Tryckluftstank 200 liter
Rostfri varmvattenberedare 30 liter
Lyftkran, Hiab 011. m/kg: 0.95/1070, 1.8/590, 2.7/400, 3.2/330
8-mans livflotte och livvästar

Manskapsutrymmen:
Pentry: ca 2x2 meter
Spis (230V)
Mikrovågsugn
Diskbänk med underskåp
Köksfläkt (230V)
Kylskåp med frysfack, 110 liter totalt (24V)
2 fasta sitsar med ett stabilt fällbart bord.

Salong: ca 4x4 meter
1 säng på 200x105 cm
1 soffa/säng på 200x80 cm
Bokhylla, skåp och bänkar.

Badrum: ca 2x2 meter
Saniflo toalett med tank (24V)
Normalstort handfat
Rymliga badrumsskåp
Duschkabin
Handdukstork
Tvättmaskin
Tvättställning

Akterhytt: ca 2 x 2 meter, låg höjd
2 sängar på 200x90 cm styck
Skrivbord

Uppvärmning: Vatten/glykol-system med antingen oljebrännare eller 3-fas elpatron 9kW.
Vatten/glykol-radiatorer finns i samtliga utrymmen.
Luft/Luft-värmepump på ca 3.5 kW finns i manskapsutrymmena.
Det finns alltså flera olika sätt att hålla varmt, t.ex. använda el för frostfritt i hela båten genom att bara hålla några plusgrader, och sedan hålla rumstemperatur i manskapsutrymmen med luftvärmepumpen när man är där.

Larmcentral:
Larmar vid slagvatten, rök, frostrisk, 230V-bortfall och inbrott. Skickar även individuella SMS för dessa olika larm.
Rök- och vattendetektorer i varje inrett utrymme.

Länspumpar:
Fasta pumpar i inredda utrymmen, samt lösa pumpar för övrigt behov.


Lite historia:
Hervor är över hundra år men ombyggd ett antal gånger så det som återstår av den ursprungliga båten är i stort sett bara skrov, räcke och halva skorstenen.
Största jobbet gjordes av Bo "Fibben" Jonsson i Oxelösund.
Hervor har hemmahamn i Uppsala sedan 1999.