Till salu
Vad är du ute efter? Bogserbåt, arbetsbåt, fritidsbåt, bobåt, husbåt eller flytande sommarstuga?
Möjligheterna är många, oavsett om du är själv, har familj, kompisgäng eller förening.
Båten är fungerande.
Senaste varvsbesöket var Augusti 2020 så undertill behövs inget göras på många år.

Tänkt pris: 500 000 kr eller bud. En smidig affär kan ge bättre pris, beroende på vad vi kommer överens om.

Finansiering
En vanlig fråga är om man kan ta ett vanligt bostadslån för att köpa en sådan här båt. Svaret är tyvärr nej. Om man inte har pengar eller annan fastighet att låna på som säkerhet, så återstår privatlån utan säkerhet, även kallat blancolån, liknande de man köper bil, båt eller husbil med, fast med högre ränta än vanliga bostadslån.
Räntan skiljer sig lite mellan olika banker, man brukar kunna se direkt på deras hemsidor vad månadskostnaden blir.

Några exempel på banker:
Resurs bank
Nordea
Swebank
Banknorwegian

Man kan även ta s.k. medlemslån på storbankerna via fackförbunden. Räntan är då lägre än vanliga blancolån men lånebeloppet är istället lägre, vilket kan fungera om man redan har en del av summan.

Ett annat sätt att finansiera båtköpet är att gå ihop några stycken eller starta en förening.

Kontakt
Vid seriöst intresse skickas bilder och annan information.
De som skickar bud utan att se båten kommer troligtvis inte att få svar. Inte heller de som vill snacka skeppsromantik. Det finns forum på nätet för sådant.
Skicka förfrågan

Visning
Vi visar båten på överenskommen tid.
Båten har inget stöldbegärligt ombord men är ändå larmad så du får inte gå ombord på egen hand för det kommer bara att irritera oss. Att gå ombord olovligt kallas egenmäktigt förfarande och den typen av beteende ger ingen förtur till visning.

Om båten:
Byggnadsår: 1915, Eriksbergs mek. verks. i Gbg.
Längd: 16.32 m
Bredd: 4.29 m
Material: Nitat stålskrov. Överbyggnad i stål
Bruttodräktighet: 26
Djupgående: 1.80 m (2.30 mallat)
Höjd med mast: 6.80 m
Motor: Volvo Penta TMD 96B Diesel
Detta är Volvo Pentas första modell av 10-litersmotorn.
Modellen var tillsammans med Scanias tidiga DS11 vanliga motorer även i lastbilar.
Denna motor har uppgraderats med en senare turbo och har enligt tillsynsboken 200 hkr. En dieselmotor i den här storleken kan naturligtvis inte jämföras med en bilmotor som inte alls har samma cylindervolym och dragstyrka.
Backslag: SCG MRF 750, 5:1
Fart: Max 7.3 kn. Marsch: 6 kn
Bränsletankar: ca 6kbm
Hydraulstyrning
Radar, GPS, Ekolod
Elverk, 3-fas, 9 kW
Elverk, 1-fas, 4.5 kW
Omformare 24 V - 230 V, 800 W
Bogserkrok på bana, med manuell utlösare
Capstan på fördäck och spel midskepps
Luftkompressor 1.5 hk, 230V
Luftkompressor driven av huvudmaskin
Tryckluftstank 200 liter
Rostfri varmvattenberedare 30 liter
Lyftkran, Hiab 011. m/kg: 0.95/1070, 1.8/590, 2.7/400, 3.2/330
8-mans livflotte och livvästar
1 bottenventil för motorerna

Manskapsutrymmen:
Pentry: ca 2x2 meter
Spis (230V)
Mikrovågsugn
Diskbänk med underskåp
Köksfläkt (230V)
Kylskåp med frysfack, 110 liter totalt (24V)
2 fasta sitsar med ett stabilt fällbart bord.

Salong: ca 4x4 meter
1 säng på 200x105 cm
1 soffa/säng på 200x80 cm
Bokhylla, skåp och bänkar.

Badrum: ca 2x2 meter
Saniflo toalett med tank (24V)
Normalstort handfat
Rymliga badrumsskåp
Duschkabin
Handdukstork
Tvättmaskin
Tvättställning

Akterhytt: ca 2 x 2 meter, låg höjd. Ståhöjd endast i gången.
2 sängar på 200x90 cm styck
Skrivbord

Uppvärmning: Vatten/glykol-system med antingen oljebrännare eller 3-fas elpatron 9kW.
Vatten/glykol-radiatorer finns i samtliga utrymmen.
Luft/Luft-värmepump på ca 3.5 kW finns i manskapsutrymmena.
Det finns alltså flera olika sätt att hålla varmt, t.ex. använda el för frostfritt i hela båten genom att bara hålla några plusgrader, och sedan hålla rumstemperatur i manskapsutrymmen med luftvärmepumpen när man är där.

Larmcentral:
Larmar vid slagvatten, rök, frostrisk, 230V-bortfall och inbrott. Skickar även individuella SMS för dessa olika larm.
Rök- och vattendetektorer i varje inrett utrymme.

Länspumpar:
Fasta pumpar i inredda utrymmen, samt lösa pumpar för övrigt behov.


Lite historia:
Hervor är över hundra år men ombyggd ett antal gånger så det som återstår av den ursprungliga båten är i stort sett bara skrov, räcke och halva skorstenen.
Största jobbet gjordes av Bo "Fibben" Jonsson i Oxelösund.
Hervor har hemmahamn i Uppsala sedan 1999.

Vanliga frågor:
-Vilken examen krävs för att få använda båten som fritidsfartyg?
Du måste ha Kustskepparexamen, en kvällskurs för fritidsskeppare. Har du Fartygsbefäl klass8 eller bättre så går det naturligtvis lika bra.

-Om båten ska användas som bogserbåt, vilken behörighet skulle krävas då?
För att använda båten yrkesmässigt för de minsta fartområdena (inomskärs) krävs Fartygsbefäl klass8 med sjötid eftersom båten är över 20 brutto. Är du ensam så behöver du även maskinbefäl klass8.
Behörigheten måste förnyas var 5e år med ny sjötid. Ibland lyckas en del få dispens för egen båt efter en liten "uppkörning" och slipper då sjötiden. Då gäller behörigheten endast den egna båten.

-Vilka krav har transportstyrelsen för fritidsfartyg?
Båten är under 100 brutto så det finns inga andra krav än att du betalar en registeravgift på 600 kr per år. Du kan m.a.o segla jorden runt utan att att någon gnäller. Det får du inte göra med en klassad yrkesbåt. Då gäller ett fartområde och enklast är inomskärs och insjöarna.

-Vad krävs för att få använda båten som bogserbåt?
Innan den kan användas yrkesmässigt så måste båten klassas d.v.s. genomgå en fullständig sjövärdighetsbesiktning för att få ett fartcertifikat som sedan måste förnyas med vanligtvis 3 års mellanrum med nya kontroller. Däremellan måste du registrera självkontroller digitalt hos transportstyrelsen.
Det krävs även certifikat på utrustning som måste förnyas med jämna mellanrum.
När en besiktning utförs så går man grundligt igenom hela båten invändigt och utvändigt (på varv).
Första besiktningen är mest kostsam, sen lättar det något. Eftersom transportstyrelsen är en självfinansierad tillsynsmyndighet så kostar det betydligt mer än att ta bilen till bilprovningen. Lägg på 2 nollor och gånger 2 eller gånger 3.
Det finns egentligen ingen fast kostnad för att skaffa och behålla fartcerifikat. Det beror helt och hållet på hur mycket tid tjänstemännen lägger ner och hur långt de måste åka. De tar även betalt för brevväxling och kontorsarbete. Även varvet vill ha betalt. Ska ett krängningsprov göras så måste man kanske anlita en mobilkran med vikter. Ett klassat fartyg över 20 brutto får inte användas utan giltigt fartcertifikat. Det ger fängelse eller böter.
Om du vill köpa en bogserbåt med giltigt fartcerifikat så finns det gott om dessa på annons, men priset är förstås på en helt annan nivå, men då är det bara att sätta igång med bogserverksamheten.
Det här är en båt för de som redan har en verksamhet med t.ex. andra båtar som drar in pengar och att det då finns pengar över för att få den här klassad som bogserbåt igen. Annars kan drömmen blir en ekonomisk mardröm.
Om du har en dröm om det fria livet att åka runt och bogsera lite på hobbynivå så kommer transportstyrelsen ha samma krav ändå och ta betalt oavsett vad du har för omsättning.
Har du en idée på hur du kan bogsera i gråzonen med fritidsfartyg så struntar jag personligen i det, men det brukar inte fungera och du är inte den första som har såna tankar. Tveksamma fall avgörs i domstol om man inte erkänner direkt och betalar böter, vilket är mycket billigare.

-Är skrovet tjockleksmätt?
Nej. Andra kontroller har gjorts t.ex. bottenventil, roder och propelleraxel.
Innan kravet om fartcertifikat infördes på bogserbåtar 20-100 brutto (år 2008) så var det upp till redaren att hålla fartyget i sjövärdigt skick. Smårederier gjorde gärna inga kostsamma kontroller eller hade kostsamma kontakter med fartygsinspektionen så det finns inte mycket att läsa från den tiden när det gäller den här båten.
Det har dock gått att behålla båten i registret utan certifikat om man inte använde den. Då kunde man ta sig till varv ialla fall. Med tiden så stramades reglerna åt ytterligare men man fick då istället möjligheten att "ställa av" båten för att slippa bli överskottad med brev från transportstyrelsen om det ena och det andra. Den här båten har varit "avställd" några år fram till att den registrerades som fritidsfartyg 2020 för att kunna tas till varv.

-Kan du skicka utdrag från transportstyrelsen på vad som gjorts?
Nej. Det kan du tack vare offentlighetsprincipen hämta ut själv, men precis som jag har skrivit längre upp så finns inte så mycket att läsa. Jag har dock lite protokoll på kontroller på bottenventil, roder och propelleraxeln från varvet. Men det kan ni titta på vid visning.
För att få ut information om båten så är signalbeteckningen SKTH och sen SFE-2669 efter ändring av reglerna när det gällde längden för skepp (f.o.m 2019-01-08).
I aug 2020 registrerades båten till "fritidsfartyg".

-När gjordes senaste varvsbesöket?
Senaste varvsbesöket var Augusti 2020.