Hyresvillkor för bastuflotten
Detta är en nerkortad och lättläst version av avtalsvillkoren. De viktigaste sakerna tas upp på denna sida.
För att läsa mer ingående, klicka på PDF-filen ovan.

Priser
I priserna ingår moms. Hyrtid är 3-6 timmar.

Bokning
Ni kan se ifall det är ledigt i kalendern på sidan "Priser & bokning".
Bokningen är bindande och betalning sker i förskott så om ni inte är helt säkra på att ni vill ha bastuflotten återkom senare för att se ifall det fortfarande är ledigt.
Anledning till att det inte går att preliminärboka är att de flesta bokar ca 4 veckor innan och det går knappt att få det bokat igen ifall man kan avboka när det närmar sig, och då skulle vi inte längre kunna driva det här.
Kostnader som t.ex. kajhyra, försäkringar, webhotell m.m. måste betalas oavsett om vi har bokningar eller inte.

Detta ingår
Ved, grillbestick, tändare, tvål, sopsäckar m.m. Det finns en enkel dusch*.
Ni hittar tvål, sopsäckar m.m under bänken i omklädningsrummet.
Det finns belysning både inomhus och utomhus. Det är inte tillåtet att använda egna ljus eller marschaller, pga brandrisk och stearinstänk.
Detaljerade listor på allt som ingår hittar du på sidorna "Om bastuflotten".
* Duschen värms av en värmeväxlare men kan inte leverera speciellt varmt vatten. För riktiga duschar, boka även kommunens (låsta) gästhamnsanläggning.

Detta ingår INTE
Ingen båttur ingår till flotten. Ni kan inte heller åka runt med flotten utan ni får själva ta er till den plats ni valt där ni ligger still och sköter festen själva under hela hyrestiden.
Grillkol, tändvätska, mat, dryck, glas, bestick och tallrikar ingår inte. Engångsartiklar är förstås enklast.
Det finns ingen toalett ombord. I närheten finns offentliga toaletter samt kommunens (låsta) gästhamnsanläggning i samma hus.
Ni värmer själva upp bastun.
Flottarna är inte utrustad med 230 Volt. Använd egen batteridriven stereo.

Hyrestid
Ni får endast vara ombord under den tid som har bokats, om inget annat avtalats.
Ni är skyldiga att passa tiden så att vi hinner fylla på med ved m.m. innan nästa sällskap kommer.

Sopsortering och städning
Ni är skyldiga att sortera soporna och ta dem därifrån. Ni sparar mycket tid på att redan från början ha sopsäckar framme för burkar,flaskor och övriga sopor.
Ni städar både invändigt och utvändigt, även under bänkar och bord, samt rengör grillen.
OBS! Om ni inte städar ordentligt så kommer ni att få betala en städfirma efteråt.
Ska ni grilla och inte har så lång tid på er så är det smidigast att använda engångsgrillar i den riktiga grillen. Då slipper ni göra rent grill och grillgaller.

Viktigt
Markiserna får inte vevas ut längre än till räcket. Vid blåsigt väder måste markislängden anpassas efter vindstyrkan, eller undvikas helt.
Markiserna får inte lämnas utvevade vid hemgång. De kan gå sönder om det blåser upp.

Ansvar
Den som bokar har ansvar för skada. Hyrestagaren måste därför vara minst 18 år.
Hyrestagaren tar även ansvar för de personer som släpps ombord.
Vi tar inget ansvar för personskada som har uppstått under hyrestiden.
Vi tar inget ansvar för skada som hyrestagaren eller hyrestagarens sällskap orsakar, när det gäller tredje person och egendom.
Flottarna får inte överlåtas, hyras ut eller pantsättas.
Vi tar inget ansvar för båtturer ut till flotten, eftersom Sjölagens bestämmelser om redaransvar gäller båtens ägare och befälhavare.
Flottarna får under inga omständigheter släppas loss eller flyttas under hyresperioden. *
Ingen får befinna sig på flottarnas tak. **
Det är förbjudet att stå på bryggan och med handkraft gunga flottarna. ***
Det är inte tillåtet att använda ljus eller marsaller ombord p.g.a. brandrisk och stearinstänk som ger permanenta fläckar.
Det är inte tillåtet att dricka rödvin eller kaffe i bastu eller omklädningsrum eftersom det ger permanenta fläckar på inredningen.
Om det är fläckigt p.g.a. ovanstående så anlitar vi hantverkare som byter ut allt fläckigt och ni får stå för kostnaden.

Ersättningskrav
Vi debiterar allt som, för ett tillfälle, inte är normalslitage. Vid skada anlitar vi hantverkare för att återställa flotten i gott skick inför nästa kund. Vid onormal nedsmutsning så anlitar vi städfirma, t.ex. om vi känner doften av fekalier och annat illaluktande som man kan få ur sig efter en "blöt" kväll.
Om inte flotten kan återställas i skick inför nästa kund så kommer krav om ersättning för att kunna återbetala nästa kund.
Är skadorna omfattande så polisanmäls detta som skadegörelse, då vi anser att det är uppsåtligt.

Rörelsehindrade
Vi har inte handikappsanpassat våra flottar eftersom det inte är möjligt p.g.a. att de flyttas mellan olika platser med olika höjder från bryggorna. Det kan ibland vara t.ex 50 cm från bryggkanten och ner till flotten, beroende på plats och vattenstånd.

Övrigt
Vi förtöjer vid en brygga eller kaj. Ombordstigning är möjligt utan att behöva egen båt.
Vi äger själva rätten att bestämma den lämpligaste platsen längs bryggan ni bokar.

Force majeure
Om det av någon anledning inte är möjligt att flytta flotten till den tänkta platsen, meddelas detta omgående per telefon och ett lämpligare alternativ erbjudes. Om det blir det en dyrare plats så slipper ni mellanskillnaden. Om det blir en billigare plats så betalas mellanskillnaden tillbaka.
Om ni avbokar i detta läge så blir det ingen återbetalning.

Förklaring
* De allra flesta platser ligger nära farleden och att släppa loss flotten så att den stör trafiken i farleden kan bli riktigt kostsamt.
** Huset ombord är byggd för att vara lätt, och det är därför inte lämpligt att vara på taket eftersom det kan ge sättningar i huset. Det kan innebära att det inte går att stänga dörrar och fönster.
*** Om man står på bryggan och med handkraft gungar flotten så påfrestar det pollare och förtöjningar. Risken är stor att pollarna knäcks, p.g.a. dessa onormala och överdrivna rörelser.