Viktig information för dig som har bokat 

Så här går det till
Flotten kommer att ligga på den plats ni har valt och ni tar er dit på egen hand med t.ex. bil, taxi, buss eller båt.
Flotten ligger still på platsen under hela hyrestiden och ni sköter festen själva.
Ni kommer alltså till en obemannad låst flotte.


Spara tusentals kronor!
Så slipper ni kostsamma skador

... se till att alla i gruppen förstår vad som gäller.
Om det behövs så tar vi in hantverkare eller städfirma för iordningställa flotten, dessutom får ni ersätta andra kunder ifall de måste ställa in sina fester, och det kommer att kostar mycket.


Viktig information

Tider !
Ni har ansvaret för flotten under hela hyrestiden. Det betyder att vi kan ta in en städfirma ifall nästa grupp inte tycker att det ser rent ut. Det kommer ni att få betala sen, i värsta fall går det till indrivning.

Passa tiderna ! Nästa grupp vill inte vänta medan ni städar.
Vill ni lägga in saker innan så kan det gå bra ifall ingen annan har bokat då. kolla med oss först.
Vi tar inget ansvar för värdesaker!



Dörrkoden
Ni låser upp dörren med koden som du fick med epost när du bokade.
Det kan vara de fyra sista siffrorna i ditt telefonnummer, men är det en lördag så har vi flera grupper inbokade så då kan det vara en annan kod.
Skulle koden inte fungera. Skicka SMS så löser vi det.
Lägg låset på bordet innanför dörren så hittar ni det igen när ni ska låsa.


Hitta till flotten
Klicka på den plats ni valt så ser du en karta, och en adress när du klickar på "Hitta hit" på den sidan.

Stenkajen

Östra bryggan

Stadsträdgården


Det som ingår och inte
Bra att veta så ni slipper släpa med er sånt som redan finns.

Detta ingår


Antal sittplatser m.m.

Checklista för festen !
  1. Ska ni grilla. Ta med grillkol och tändvätska till den befintliga grillen, eller om ni vill spara tid och slippa rengöra grill och grillgaller, ta med 2-3 stycken engångsgrillar och lägg i grillen (INTE PÅ BORDET). De släcker ni med vatten och slänger.
  2. När ni låst upp, lägg låset inne på bordet närmast dörren. Då försvinner det inte.
  3. Veva inte ut markiserna längre än till räcket så håller de. Blåser det mycket, undvik markiserna helt.
  4. Se till att det finns sopsäckar framme så slipper ni sortera sopor precis innan ni går. Ni måste passa tiden.
    Sopsäckar finns under locket på sitsen i omklädningsrummet.



Checklista vid hemgång !
  1. Låt det brinna ut i aggregatet. Häll inte vatten i aggregatet! Då rinner sot och aska ut på trallen och ni får stå på knä och skura länge efter.
  2. Släck lampan och kolla så att det inte glöder någonstans där det inte ska brinna, t.e.x. under bänkarna i omklädningsrummet. (Det är förbjudet att röka inne men tyvärr så bryr sig inte alla om det)
  3. Ta in parasollet/veva in markiserna och ta även in veven.
  4. Gör rent grill och grillgaller. Ta in gallret. Har ni varit smarta så har ni haft engångsgrillar istället. Då häller ni vatten på dem och tar med er dem.
  5. Sopa invändigt och utvändigt. Titta efter chips, matrester, kapsyler, portionssnus, bitar av engångsbestick och annat under bord och bänkar både inne och ute. Titta även på bastustenarna. Folk gillar att lägga portionssnus där.
    Vi tar in en städfirma ifall nästa grupp inte tycker att det ser rent ut. Det kommer ni att få betala sen, i värsta fall går det till indrivning.
  6. Kontrollera att följande finns: Hänglås, tändare, slev, spann, markisvev och grillgaller.. Om något fattas så tar vi ordentligt betalt för det eftersom vi tvingas skaffa nytt i all hast till nästa grupp.
  7. Stäng och lås fönstret.
  8. Stäng och lås dörren med hänglåset. Man kan behöva lyfta i dörrhandtaget för att få i låset igen.
  9. Ta med de sorterade sopsäckarna och lämna dem vid någon soptunna en bit ifrån flotten.

Välkommen åter en annan gång!


Instruktioner för bastu-aggregatet m.m


Vanliga frågor och svar

Jag har inte fått någon bekräftelse på att det är bokat, är allt okey?
Vi skickar ut en bekräftelse med epost med instruktioner om hur du betalar. Den skickas vanligtvis redan samma kväll. Om du har bokat efter kl. 22 kommer den dagen efter.
Du betalar samma dag som du får bokningsbekräftelsen, för att beloppet ska komma in nästa bankdag.
Det går även bra med Swish-betalning, som kommer in på en gång.
Om du inte hittar bekräftelsen i inboxen, kolla i spamboxen om du ser något där. Har det gått ett par dagar sen du bokade, skicka SMS.
Om du inte hör av dig i tid så går bokningen till någon annan enligt principen "först till kvarn.."
Det går inte att "preliminärboka" genom att dra ut på betalningen. Det irriterar oss bara.

Jag har betalt men inte fått något hyresavtal än?
Vi skickar avtalet med epost när betalningen har kommit in. Det brukar bli nästa bankdag men ibland kan det av praktiska skäl dröja nån dag extra då vi väntar och istället skickar till flera olika kunder samtidigt.
Om det har gått tre bankdagar så kan du skicka en fråga med epost, alternativt SMS, för att se vad som hänt.

Slår ni på bastun innan vi kommer?
Bastun är vedeldad och kan därför inte "slås på". Ni tänder själva. Om andra har bastat före er så kan det vara uppvärmt. Det kan ni se i kalendern på bokningssidan.
Vill ni spara tid när ni ska värma upp? Läs instruktionerna.

Hur lång tid tar det att värma upp?
ca 1 timme beroende på årstid.
Är det en lördag så kan det vara andra som bastat innan och då kan det vara lite uppvärmt.
Läs instruktionerna om ni funderar över hur aggregatet fungerar.


Kan ni värma upp åt oss?
Det kan gå på vardagar, men inte lördagar. Är det en lördag så kan det vara andra som bastat innan och då kan det vara lite uppvärmt.
Vi tar 500 kr för uppvärmning en vardag.
Skicka epostförfrågan så får vi se ifall vi kan ordna uppvärmning åt er.

Kan vi beställa uppvärmning efteråt?
Vi värmer bara upp vardagar, inte lördagar. Är det en lördag så kan det vara andra som bastat innan och då kan det vara lite uppvärmt.
Vi tar 500 kr för uppvärmning en vardag.
Skicka epostförfrågan så får vi se ifall vi kan ordna uppvärmning åt er.

Jag vet inte vilken plats vi valt?
Kolla i epostbekräftelsen eller hyresavtalet.

Hur kommer vi åt kommunens gästhamnsduschar och toaletter?
Hör av er några dagar innan till hamnen@uppsala.se för att få reda på hur ni kommer in.
Det finns dock några offentliga (olåsta) toaletter i samma hus.

Kan vi lägga in saker innan?
Det fungerar bäst på vardagar då vi inte har så många bokningar.
På lördagar brukar vi ha flera grupper inbokade per dag.
Skicka förfrågan med epost eller SMS om det brådskar. Vi tar inget ansvar för värdesaker.

Hur får man igång duschen på bastuflotten?
Med vredet innanför dörren.

Får man basta om det är eldningsförbud?
Vid eldningsförbud innebär det att man inte får elda, grilla eller använda spritkök utomhus. Eftersom det vedeldade bastuaggregatet är inomhus så omfattas inte det av eldningsförbud.

Kan vi grilla ombord?
Det beror på vilken nivå eldningsförbudet är satt. Det är Länsstyrelsen i Uppsala län som beslutar om eldningsförbud.
Det kan t.ex. se ut så här...
1. Eldningsförbud gäller utom vid särskilt iordningsställda grillplatser.
2. Eldningsförbud gäller även vid särskilt iordningsställda grillplatser.
3. Eldningsförbud gäller även vid särskilt iordningsställda grillplatser och egen tomt.


Bastuflotten kan anses vara egen tomt.
OBS! Vid överträdelse riskerar ni höga böter samt förstörd fest.

För att se om det råder eldningsförbud, sök på dessa sidor:
https://www.lansstyrelsen.se
https://www.uppsala.se/