Vanliga frågor och svar

Kan vi åka runt med flotten?
Nej, ni väljer en plats där vi lägger flotten och ni tar er dit på egen hand och sköter festen själva på plats under hela tiden.

Vad ingår när man hyr flotten?

Hur kommer vi åt kommunens gästhamnsduschar och toaletter?
Gästhamnsanläggningen är obemannad och av förståeliga skäl är dessa utrymmen låsta, så hör av er några dagar innan till hamnen@uppsala.se för att få reda på hur ni kommer in.
Det finns dock några offentliga (olåsta) toaletter i samma hus.

Kan vi lägga ombord våra saker i förväg?
Det kan gå om ingen annan har bokat före eller efter. Kolla med oss först.
Vi tar inget ansvar för värdesaker.
Kontaktuppgifter finns längst ner, om du klickar i kryssrutan.

Kan ni ordna en del extra saker vi behöver?
Nej, vi har inte tid att åka och handla extra saker, som partytält, extra stolar etc.

Hur länge kan vi ha flotten?
Mellan 3 och 6 timmar, om det är ledigt. Det kostar förstås mer ju längre ni är ombord.
När det gäller lördagar så kan vi ha flera grupper inbokade under hela lördagen så vi försöker pussla ihop tiderna så gott det går.

Hur lång tid tar det att värma upp?
Bastun tar ca 1 timme, beroende på utetemperatur.
Bokar ni en Lördag så kan bastun vara varm om andra har bastat före er.

Kan ni värma upp åt oss?
Det kan gå bra vardagar men inte lördagar. Vi tar 500 kr extra för uppvärmning så räkna på hur många ni är som delar på kostnaden för att se om ni tycker att det är värt det och skicka en förfrågan.
Bokar ni en Lördag så kan bastun vara varm om andra har bastat före er.

Kan vi få flotten till en annan plats än de i listan?
Nej, inte gärna. Med alla nya broar längs Fyrisån så tar det timmar enkel resa att ta flotten längs ån eftersom det inte går speciellt fort och man måste passa broöppningstider.
Naturligtvis kommer vi inte uppför Islandsfallet och självklart inte heller till någon annan insjö i Sverige. (Ja, vi får faktiskt såna frågor ibland).
Vi åker inte heller till andra städer runt Mälaren. Då kan ni lika gärna boka där istället men ni lär knappast hitta en billigare vedeldad bastuflotte än vår i Uppsala.

Kan man kolla om det är ledigt via telefon?
Nej, det ser ni direkt på sidan "Priser & bokning".

Kan man boka via telefon?
Nej! Boka via sidan "Priser & bokning".

Kan man boka preliminärt?
Nej, det är "Först till kvarn.." som gäller och förskottsbetalning. Är ni inte säkra på om ni ska ha flotten, återkom senare för att se om det fortfarande är ledigt.

Kan vi få faktura istället?
Nej. Vi har förmodligen de lägsta priserna när det gäller vedeldad bastu i Uppsala med omnejd och ger därför ingen kredit.
När ni bokar som företag eller förening så skickar vi en förskottsfaktura som bokföringsunderlag.

Kommer vi billigare undan om vi tar med egen ved?
Nej, av samma anledning som att restauranger inte kan livnära sig om kunderna tar med egen mat och diskar efter sig.
Har ni inte råd med våra priser då ska ni nog hitta på något annat istället.

Hur får jag tag i dörrkoden?
Har du redan bokat? Gå till "Min bokning" längst upp på sidan.

Hur hittar vi till flotten?
Klicka på önskad plats så ser du en karta, och en adress när du klickar på "Hitta hit" på den sidan.

Stenkajen

Östra bryggan

Stadsträdgården


Jag tänker bygga en bastuflotte, kan jag få byggråd?
Nej, då har du kommit helt fel. Leta vidare på nätet.

Kan ni ordna mat?
Nej, det får ni tyvärr beställa själva. Här är några förslag:
Café Linné (www.cafelinne.se)
Hambergs Fisk (www.hambergs.se)
Triller mat och bröd (www.trillermat.se)
Kajsas Kök (www.kajsas-kok.com). Ligger endast ca 100 m från Stadsträdgården och ca 300 m från Östra bryggan.

Kan man övernatta i närheten?
Det finns ett flytande vandrarhem i Uppsala hamn. Nära och bra. Läs mer

Betalar man per person?
Nej. Det är ett pris för hela gruppen, oavsett om ni är 5 eller 20 stycken. Det blir därför billigare per person ju fler ni är och det ser ni på "Pris per person" på prissidan, men "Totalpris" blir densamma.
Att det står "Pris per person: ca" innebär att det kan vara avrundat till närmaste heltal.

Hur betalar man?
När du har bokat så får du en bokningsbekräftelse via epost med summa, referensnummer och kontonummer. Mottagare är Edbergs Rederi.
Man betalar i förskott direkt när du får bokningsbekräftelsen, så att betalningen kommer in nästa bankdag. Du kan även betala med Swish.
Om du bokar tätt inpå så ber vi om Swish-betalning för att hinna få betalt.
När betalningen kommit in på kontot så skickar vi ett hyresavtal med epost.

Jag har inte fått något svar på min fråga?
Alla får svar, oftast samma dag på kvällen. Om du inte hittar något så leta i "spam", "skräppost" eller vad det kan tänkas heta i ditt epostprogram.
Hittar du ändå ingenting, försök med SMS så undersöker vi saken.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse?
Har du redan bokat och väntar på en bokningsbekräftelse för att kunna betala?
Vi skickar bokningsbekräftelsen samma dag om man bokar innan kl. 22, eller dagen efter om man bokar senare än så.
Leta i "spam", "skräppost" eller vad det kan tänkas heta i ditt epostprogram. Hittar du ändå inget så skicka SMS så löser vi det.
Hör du inte av dig inom ett par dagar så kan tiden bokats av någon annan istället. Detsamma händer om du har fått bekräftelsen men drar på betalningen för att "preliminärboka". Sånt irriterar oss väldigt mycket. Då går bokningen till någon annan enligt principen "Först till kvarn...".
Det finns inget sätt att preliminärboka hos oss.

Jag har inte fått något hyresavtal. Har betalningen kommit in?
Vi skickar hyresavtalet med epost nån dag efter att betalningen kommit in på kontot. Vi gör så för att kunna skicka till flera kunder vid samma tillfälle. Bokningsbekräftelsen och betalningen (kontoutdraget) är dina kvitton tills du får hyresavtalet.

Kan man besöka er?
Vi har inget bemannat kontor men om vi avtalar tid så är det möjligt att t.ex. se bastu och omklädningsrum.
Uppsala hamn är hemmahamn, som ligger i centrala Uppsala. Nerfart och parkering finns vid Hamnplan.